Nauka na sprzedaż: zagrożenia, nagrody i urojenia kapitalizmu w kampusie

Niedawny list w czasopiśmie Science narzekał, że nauka w Stanach Zjednoczonych może zacząć pozostawać w tyle za nauką w innych krajach z powodu ciężaru regulacji. Jest to lament, którego czasami używa świat korporacji, aby usprawiedliwić spadek zysków. Jednak niezależnie od tego, czy skarga pochodzi od naukowców, indywidualnych osób czy korporacji, musimy zapytać, jaki był bodziec dla regulacji. W Science for Sale Daniel Greenberg elegancko eksploruje zarówno potrzebę, jak i braki wzrostu w próbie etycznej regulacji badań na różnych poziomach rządowych i biurokratycznych. Idealizmem nauki jest poszukiwanie prawdy, podobnie jak ideałem procesu prawnego jest poszukiwanie sprawiedliwości. W świecie rzeczywistym często brakuje ideałów, w wyniku czego zawody przechodzą etapy samoregulacji, a następnie regulacji rządowych. Nauka jest nowością w tym procesie. Science for Sale dobrze opisuje rosnące bóle, których doświadcza nauka i jej tradycyjne instytucje (głównie akademickie), gdy świat korporacyjny zaczyna się pokrywać ze światem akademickim. W procesie tym Greenberg odrzuca wiele ideistycznych pojęć czystej nauki jako nietykalnej domeny i określa niektóre z obietnic transferu technologii , który został pomyślany jako sposób na obniżenie kosztów rządowych, zapewnienie alternatywnych dochodów instytucjom akademickim, oraz poruszać się sprawniej od odkrycia do produktu komercyjnego. Daje pewne zbilansowane raportowanie o sukcesach tej innowacji, a także sprawdzenie rzeczywistości w postaci ostrzegawczej opowieści i historii z pierwszej ręki o nauce na sprzedaż poszło nie tak.
Greenberg prowadzi czytelnika krótko, ale gruntownie przez główne niepowodzenia tego, co obecnie nazywamy etyką badań i pojawieniem się standardów etycznych, po których nastąpiły najpierw wewnętrzne działania policji, a następnie rządowe regulacje. Następnie wydaje większość książki z wyszczególnieniem problemów, które są związane ze specyficznym i rosnącym obszarem etycznego zainteresowania w nauce: konflikt interesów. Argumentuje on dobrze, ale nie pedantycznie, że pojawiające się splątanie przemysłu nauką akademicką (która jest przecież podstawą instytucji nauki) przedstawiło nowe i niebezpieczne etyczne pole minowe. Już zaczęliśmy dostrzegać wyniki. Greenberg zwraca uwagę, że śmierć Jesse ego Gelsingera w 1999 r. W próbie terapii genowej na Uniwersytecie w Pensylwanii była ostatecznie wynikiem konfliktu interesów, który zachęcał badaczy do pośpiechu, aby przeprowadzać badania kliniczne, tak aby zyski mogły zostać zrealizowane zarówno dla korporacji, która sponsorował proces i uniwersytet.
Przedostatnia część książki zawiera trzy wywiady, które dają trzy różne perspektywy dotyczące natury i efektów zaangażowania korporacji w podstawowy transfer nauki i technologii w ogóle. Wywiady te są pouczające i ukazują intencje i nadzieje tych, którzy są na parterze sojuszy między przemysłem a środowiskiem akademickim. Każda osoba, z którą przeprowadzamy wywiady, oferuje spostrzeżenia, prognozy i wrażenia, które różnią się znacznie od tych z pozostałych respondentów.
Być może jedynym rozczarowaniem jest ostatni rozdział, To, co jest słuszne, a co złe, i jak sprawić, by było lepiej , co, mam nadzieję, dostarczyłoby pewnych użytecznych wskazówek, jak poruszać się, a nawet unikać zagadek etycznych, które zostały ujawnione w poprzednich rozdziałach. Niestety, rozdział jest zbyt krótki i nie daje rady rewolucyjnej. Jako instruktor ds. Etyki badań starałem się uczyć młodych naukowców podstawowej teorii etycznej zarówno poprzez etykę filozoficzną, jak i studia przypadków, mając nadzieję, że będą oni przenosić lekcje z etycznego rozumowania do laboratorium i poprzez swoją karierę. Greenberg daleko odbiega od sugerowania, że rozumowanie etyczne powinno być nauczane od samego początku edukacji medycznej i pozostaje w najwyższym stopniu pojęciem przejrzystości . Jednak całe ujawnienie i przejrzystość na świecie nie powstrzyma nieetycznego zachowania, jeśli ci, którzy są w stanowisko przeglądu i egzekwowania (na ogół rówieśników) nie ma wykształcenia w zakresie etyki. Ta edukacja jest potrzebna, aby dać decydentom możliwość dostrzeżenia problemów etycznych i pracy poprzez pytania moralne, zanim dojdzie do tragedii.
David R. Koepsell, JD, Ph.D.
State University of New York at Buffalo, Buffalo, NY 14260
edu
[hasła pokrewne: dentysta Kraków, chirurgiczne usuwanie ósemek, gabinet dentystyczny warszawa ]